Un amico è come il sole: che tu lo veda o no, c'è sempre !
CEN/TC 319 Maintenance
European Committee for Standardization (CEN)
18th Plenary Meeting
11 October 2010, UNI, Milan
Il duomo di Milano.
The new Chairman of CEN TC 319 for a period of three years starting on 2010-10-11:
Mr. Franco Santini (IT).
The wish of Mr. Santini is to have a Plenary Meeting every year.
"We are volontieri - for doing culture", he said.
The participants of the 18th Plenary Meeting.
Discussion between Colin Desborough (UK) and Antoine Despujols (FR) during the coffee break.
Asset Management
Asset Management was part of the Roman culture - but there is no word for it in the Latin language.
Nevertheless, CEN/TC 319 agreed to a liaison between ISO PC 251 (Asset Management) and CEN/TC 319 (Maintenance)
for a period of three years.
14ème Colloque "Soudage de réparation"
Halle: Une ville moderne - le tram no. 12 en direction de Halle-Trotha (10' de la SLV).
22 et 23 septembre 2010, Schweißtechnische Lehr- und Versuchsanstalt Halle GmbH,
Halle (Saale), Allemagne
Bienvenue de la part de Monsieur Dr.-Ing. Martin Ströfer, CEO SLV Halle GmbH.
Résumé des conférences (en allemand):
Es ist ja nur eine Reparaturschweissung: Dipl. Ing. (FH) SFI André Tepper, Borsdorf (DE)
Klippen und Fallen wurden in diesem paxisorientierten Votrag aufgezeichnet. Wesentlich
für den Erfolg ist die konkrete Einschätzungen der erreichbaren Gebrauchsfähigkeit nach dem
Reparaturschweissen. Dieser Punkt muss mit dem Auftraggeber abgesprochen werden.
Keine Reparatur ohne Kenntnis der Sicherheitsrelevanz, der Werkstoffe und der Schadensursache
sind weitere beachtenswerte Grundsätze.
Reparaturschweissen an Kalt- und Warmarbeitsstählen: Dipl. Ing. E.T.H. Guido Walt, Vufflens-la-Ville (CH)
Kalt- und Warmarbeitsstähle sind härtbare Eisenwerkstoffe. Der Härtemechanismus beruht auf der Martensitbildung
und eventuell zusätzlich auf der Ausscheidungshärtung durch Karbide oder Nitride – alles
Vorgänge, die durch Wärmebehandlungen beeinflusst werden.
Für das Reparaturschweissen ist es wesentlich die Wärmebehandlungen vor und nach dem Schweissen
möglichst zu vereinfachen, damit die Oberfläche der Werkstücke intakt bleibt und der
Gesamtprozess nicht zu aufwendig wird.
Es kann sein, dass schon das Vorwärmen oder das Durchwärmen beim Reparaturschweissen
ein Problem darstellt. In diese Fall sucht man sicher nach einem funktionsbezogenen Zusatzwerkstoff,
eventuell unter Anwendung einer Pufferlage.
Es gibt Fälle, da ist eine thermische Nachbehandlung nicht möglich. Auch dafür eignet sich
eventuell eine Lösung mit funktionsbezogenem Zusatzwerkstoff.
Reparaturschweissen von Aluminium-Fahrzeugteilen durch WIG-Gleichstromschweissen am Minuspol:
Dipl. Ing. Manfred Stuhr, Doberlug-Kirchhein (DE)
Ohne Vorwärmen 20 bis 30 mm starke Aluminiumteile zu schweissen wurde mit diesem patentierten
Verfahren möglich. Ein wichtiger Parameter ist die Schutzgaszusammensetzung. Sie beeinflusst
Einbrand und Qualität. Hingegen wurde mit handelsüblichen Schweissstromquellen (Gleichstrom) gearbeitet.
Schweisser brauchen eine prozessspezifische Ausbildung.
Automatisiertes Reparaturschweissen im Produktlebenszyklus: Dipl. Ing. Jens Grundmann, Finsterwalde (DE)
Verschiedne Verfahren für das automatisierte Reparaturschweissen wurden an Beispielen erläutert:
- UP-Schweissen
- RES-Schweissen
- PPA-Schweissen.
Automatisieren lohnt sich vorallem für grossflächige Auftragungen.
Kontrolliertes Kugelstrahlen zur Unterstützung von schweisstechnischen Instandsetzungen an schwingend
beanspruchten Bauteilen: Dipl. Ing. Frank Heide, Brandenburg (DE)
Druckeigenspannungen können durch kontrolliertes Kugelstrahlen reproduzierbar im Oberflächenbereich von
Bauteilen aufgebaut werden. Neben verfahrensabhängigen Parametern ist vorallem der 100 %ige Deckungsgrad
wichtig.
Spannungsarmglühen ist beim Reparaturschweissen oft nicht durchführbar. Kugelstrahlen kann eine Alternative
sein. Schweissungen sollten beidseitig gestrahlt werden.
Verschleiss durch Kavitation kann durch Kugelstrahlen gemindert werden. Bei dieser Anwendung werden für den
Oberflächenfinish Glaskugeln verwendet.
MAG-Reparaturschweissungen an Stützenträgern eines Hubarbeitsbühnenfahrzeuges: Dipl. Ing. (FH) Uwe Mückenheim, Halle (DE)
Ein Reparaturprozess wurde mit Bildern dargestellt.
Zur Vorbereitung zählen folgende Abklärungen:
- Anwenungsbereich des Bauteils
- Bedarf von Zulassungsvoraussetzungen für die Reparatur
- Abmasse des beschädigten Bauteils
- Grundwerkstoff
- Nahtvorbereitung
- Bewertungsgruppe
- Wahl des Schweissverfahrens
- Zusatzwerkstoffe
- Wärmeführung
- Prüfungen der Schweissnähte
Die Reparaturschweissung wurde von Schweissern mit gültiger Schweisserprüfung durchgeführt. Zusätzlich war eine
Schweissaufsichtsperson ständig vor Ort und dokumentierte die durchgeführten Arbeiten.
Restaurieren und Reparaturen am Weltkulturerbe: Dipl. Ing. Joachim Schmidt, Berlin
Reparaturen an der gusseisernen Treppe der Orangerie von Sanssouci sowie an der kupfernen / vergoldeten
Atlasskulptur am Alten Markt in Potsdam wurden vorgestellt.
Besonders von Interesse waren die Erläuterungen zum Schränkenlöten am Altas.
Autour de 50 participants ont suivi le Colloque.
Démonstrations pratiques:
Soudure par laser:
Les équipements mobiles permettent d'effectuer des réparations mineures in situ.
Exemple: Soudage de réparation dans le domaine de l'outillage.
Monsieur Th. Richter - SLV Halle - montre de nouvelles possibilités de réparation avec le laser.
L'équipement mobile.
Mesure des tensions résiduelles dans les pièces soudées à l'aide des rayons X:
Evaluation des résultats sur le laptop.
VocTrainMaint Meeting
About the project.
16 to 17 September 2010,
Viking village,
IS-220 Hafnarfjördur – ICELAND.
Framework of the project: Proposal from Per Schjolberg
1. Aim, limitation
2. Maintenance in general - World class Maintenance
3. Maintenance for level 5
4. Maintenance concepts and techniques
5. Aim and strategies
6. Laws and rules
7. Supporting systems
8. Analytical techniques
9. Maintenance methods
10. Safety
11. Ecomnomy
12. Environment
13. Technical equipments
14. Technical disciplines
15. Maintenance for the future
Per Schjolberg (NO) presenting the framework for the project.
Ingemar Andreason (SE), project leader
Johan O. Asmundvaag (NO), CEO of the Norvegian Maintenance Society
Sight seeing after work!
Thor Pálsson (IS) together with Ingemar Andreason (SE)
Seltún - a boiling area.
8th Congress on Wear Protection and Welded Coatings
16 and 17 June 2010, Schweißtechnische Lehr- und Versuchsanstalt Halle GmbH,
Halle (Saale), Germany
Entrence to the new conference hall
Programme
Opening: Dr.-Ing. M.Ströfer and Dipl.-Ing. ETH G. Walt,
Application of Copper based Cored Wires for Coating and Hard Facing: Dipl.-Ing. O Penning,
Resistence of Austenitic FeCrMnV hard Coatings against Abrasion: Dr.-Ing. J. Röthig,
E-beam Coatings against Wear: Dr.-Ing. T. Krüssel,
Tranfered Arc Welding on Valves for Nulear Power Stations: Dr.-Ing. habil. U. Szieslo,
Life long learning - Focus Maintennce Welding (The Leonardo Project "Greenbox"): Dipl.-Ing ETH G. Walt,
Under powder welding for Hard coating: Prof. Dr.-Ing. C.-C. Vogt,
WC-Coatings: Dipl.-Ing. M. Pekarek,
InduClad: Prof. Dr.-Ing. R. Winkelmann,
Coating of Steam Turbine Valves: Dr.-Ing. W. Storch,
Wear protection and Repair by Induction Heating: Dipl.-Ing. A. Pfaff,
Potential of Iron based Water Atomised Powders for Wear Protection: Dipl.-Ing. A. Pelz,
Wear resistant Special Steels: Dr.-Ing. habil. J. Schuster,
HIP-Coatings: Dr.-Ing. J. Oligmüller.
Congress Dinner:
Reception at Bad Lachstätt
Welcome adress through Dr.-Ing. M.Ströfer, Director of SLV Halle GmbH
The Goethe Theater
Thank you very much for the nice evening and the excellent dinner.
OMAINTEC 2010 - Conference and Exhibition
9th Operation and Maintenance Conference in the Arab Countries
07 to 10 June 2010, Habtoor Grand Hotel, Beirut, Lebanon
Eng. Essmat Essa, Ministry of Health - Saudi Arabia waiting for welcoming
H.R.H. Prince Dr. Mansour Bin Mite'b Bin Abdulaziz Al Saud, Minister
of Municipal and Rural Affairs - KSA.
Opening:
Mansour bin Mite'b bin Abdulaziz al-Saud, the Saudi deputy minister of
Municipal and Rural Affairs, underlined on Monday the importance of
securing proper maintenance for big projects in order to provide good
standards in living for the citizens of the Arab world.
H.R.H. Prince Dr. Mansour Bin Mite'b Bin Abdulaziz Al Saud, Minister
of Municipal and Rural Affairs - KSA.
“Our Arab region is witnessing a development renaissance during which
modern cities and gigantic projects have been established. These represent
real wealth for our region and many efforts have been exerted to achieve
such projects. It is very important to guarantee the continuity of these
projects by securing their maintenance,” he said.
History in the making at a cost of SR 14 Billion: The King Saud University - KSA.
“The government of Saudi Arabia has given a great importance to operation
and maintenance of public facilities and public services. A specific budget
line has been allocated for operation and maintenance and during the last
10 years, around 20 to 30 percent of the state budget has been dedicated
to this sector in addition to the contribution of the private sector in all
the industrial service projects,” he said.
For his part, Assistant General Manager for Maintenance at Saudi Oger Ltd
Jamal El zein emphasized on the importance of continuous training as
being the main pillar in preparing the human resources in order to increase
their efficiency and generate more revenues.
Zein noted that it is important to use modern ways for maintaining equipment
and investments. “This will increase the level of production by commissioning
all these work to the private sector.”
Zein’s remarks were echoed by the conference’s chairman Dr. Zohair ALSARRAJ
who placed a great importance on training in his speech. “We should underline
that successful training is a training based on practice and on the criteria
adopted by international as well as regional organizations,” he said.
“Maintenance and operation is very important in our Arab world and they
require partnership between the public and private sector.”
Transportation and Public Works Minister Ghazi Aridi noted that
maintenance has to accompany any project since its inception and during all
its implementation phases. “Maintenance goes along with public safety and
this is affirmed by the accidents that we encounter on our roads for many
reasons which include sometimes the lack of proper maintenance,” he said.
Source: The Daily Star, Tuesday, June 8, 2010
Keynote speakers session:
Chairman: Dr Mohammed Al Fouzan, OMAINTEC Institute Board Member - KSA,
1st speaker: Mr. Guido Walt, Chairman of the World Maintenance Forum - CH:
Establishing the World Maintenance Forum as a necessary step to unify Mantenance Efforts Globally;
2nd speaker: Mr. Simon Mills, Training Service Director, AV Technology LTD - UK:
Update on Training and Qualification in Condition Monitoring;
3rd Speaker: Prof. Andrew Jardine, Director, University of Toronto - CA:
Adressing Challenges and Opportunities in Evidence Based Asset Management (EBAM);
4th speaker: Dr. Jamal Al Chaar, Coordinator R+D, SUPSI - CH:
RAMS and Maintenance Engineering: Master Programme Based on Methodological and Practical Knowledge;
5th speaker: H.E. Mohammad Al Nagadi, Shura Council Member, National Chairman, Saudi Building Code - KSA:
Saudi Building Code "Step Forward for Better Maintenance".
Prof. Andrew Jardine, Mr. Simon Mills, H.E. Mohammad Al Nagadi, Dr Mohammed Al Fouzan,
Mr. Guido Walt, Dr. Jamal Al Chaar.
International experience session "From Chine Experience":
Dr. Xu Yongneng - Nanjing University, Mr. Xiangsen Wang - China National Logging Co.,
Chairman Eng. Essmat Essa - RSA,
Prof. Li Baowen and Prof. Banqiang Xu - Guangzhou University.
Workshop: Reliability Improvement through PM and Optimal Spare Stocking Policies:
Prof. Andrew Jardine - University of Toronto.
Exhibition
The Exhibition Hall.
Jessie Lu, Guangzhou Shareford Maintenance Consulting Co. Ltd - Guangzhou (CN).
Gala Dinner and Honoring of Hariri Arab Award for Operation and Maintenance
Honors for the contribution of the World Maintenance Forum:
Awarded by the Conference’s chairman Dr. Zohair ALSARRAJ - KSA and
H.E. Mr. Ghazi Aridi - Minister of Public Work and Transport, Lebanon.
In front: Prof. Andrew Jardine - University of Toronto, Mr. Tarek Salem El bakly -
Arab Administrative Development Org, Egypt and
Mrs. Eng. Sabah Mohamed Mashaly - Ministry of Electricity and Energy, Egyp.
Many thanks to Mrs. Dr. Hiba Aboulhosn, Communication and PR.
Assemblée constitutive fmPro
20 mai 2010,
Hotel Arte,
Olten.
MFS et fm Suisse ont décidé de s'unir en une association: fmPro est née.
Comité:
Peter Malama, président.
Susanne Baumann, vice-présidente.
Reto Cajacob, vice-président.
Les membres du comité venant de fm Suisse:
Susanna Caravatti-Felchlin.
Ruth Meierhofer-Lutzi.
Corina Gerber.
fmPro sera effective à partir du 1 janvier 2011.
Félicitations !
Symposium International
La Maintenance et la Maîtrise des Risques, MMR-2010
15 au 17 avril 2010,
L'école National de l'Industrie Minérale (ENIM),
Rabat - Maroc.
Les participants devant L'ENIM.
Les participants lors de l'ouverture.
Professeur Christian Delvosalle (BE)
"Le risque est à la mode... et nous vivons l'avènement de l'ère de l'homme individualis!"
Hubert Seillan (FR), à droite
"Personne ne connaît toutes les règles de sécurité."
Jean-Louis Nicolet (FR), Guy Planchette (FR), Med Tahiri (MA), Pierre Dehombreux (BE),
Christian Delvosalle (BE), Guido Walt (CH), Christopher Kende (US).
Eyjafjallajökull ! - Blocage du trafic aérien.
Un groupe de 7 téméraires a choisi le chemin terrestre:
Première pause-café sur l'autoroute Rabat - Tanger:
Marc Antoni et Gilles Zwingelstein.
Première pause-café sur l'autoroute Rabat - Tanger:
à droite: Prof. Kondo Hloindo Adjallah (FR).
Notre chauffeur: L'amico certo si conoce nell'incerto (B. Graciàn).
Notre seule femme Claude Hansen (FR), Analyste de Crise.
Adieu Africa.
Une splendide journée!
Le vieux continent.
Ravitaillement à Algeciras.
Dans le bus pour Barcelona.
Ravitaillement avant le départ pour Avignon - sachant que les SNCF sont en grève.
VocTrainMaint Meeting
About the project.
25 et 26 février 2010,
Norvegian Maintenance Society,
N-1325 Lysaker – Norway.
Structure du projet:
WP1 Gestion du projet
WP2 Analyse du marché
WP3 Spécification des sujets pour le technicien de maintenance (EQF Level 5)
WP4 Crédits ECTS / subject
WP5 Développement des syllabus
WP6 Cours de perfectionnement des enseignants (EQF Level 6)
WP7 Formation professionelle (EQF Level 4, 5 et 6)
WP8 Implémentation
WP9 Valorisation - dissémination.
Discussions sur les anayses du marché
Donal Nolan (IE) présente ses résultats WP3.
Le dîner - un moment de détente.
Le dîner - un moment de détente.
Wear-Management organise des formations intra-entreprises. Construites sur mesure,
ces formations sont dispensées au sein de l'entreprise sur des thèmes choisis par celle-ci.
Pour plus d'information ou des conseils techniques, n'hésitez pas à
nous contacter.
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